Blog

de lente is hout-energie

– 11 april 2022

Dit jaar leek de lente een vroege intrede te maken. In maart bereikte het kwik temperaturen van (bijna) 20 graden en alles schoot uit de grond en in bloei. Echter begin april hadden we te maken met winterse taferelen: vorst en sneeuw! Maar deze week lijkt de lente dan toch echt zege te gaan vieren.

In de vijf-elementen-theorie staat de Lente gelijk aan het element Hout. Deze theorie komt uit de Chinese Traditionele Geneeskunde (TCG), waar de Shiatsu op is gebaseerd. De TCG is een praktische geneeskunde die is ontstaan uit de nauwkeurige observatie van de natuur. De Oude Chinezen ontdekten dat het lichaam (microkosmos) onderhevig is aan de cycli de natuur (macrokosmos). 

In de Lente schiet alles omhoog en naar buiten. Na de Winter begint de groeicyclus opnieuw.  De Hout-energie gaat over opkomen en naar buiten treden. Jezelf laten zien. In de Lente heeft alles diens eigen plekje, er is een algeheel gevoel van harmonie. Alles stroomt lekker door. Hout is flexibel, omdat het leeft; en het leeft omdat het flexibel is.

De meridianen die bij Hout horen zijn de Lever en Galblaas. Tijdens de Lente zijn deze meridianen op hun sterkst. Belangrijke levensfuncties die hierbij horen zijn: de balans tussen actie en rust, een flexibele houding, besluitvaardig-heid, goed kunnen plannen, spontaniteit en initiatief nemen, en het hebben van een vooruitziende blik. 

In geval van disbalans in de Lever en Galblaas kun je last hebben van o.a. de volgende symptomen: prikkelbaarheid en vormen van woede (frustratie, opgekropte woede, kort lontje, etc), oogproblemen, klachten aan spieren en pezen, kramp, neerslachtigheid, moeite met opstaan in de ochtend, slecht slapen, rusteloosheid, hoofdpijn, algemene stijfheid, even-wichtsstoornissen, gebrek aan richting in je leven. Dit is slechts een greep uit de symptomen waarvan je last kunt hebben bij een disbalans in je Hout-energie. Wie precies waar last van krijgt, verschilt van persoon tot persoon. Vanuit de TCG/Shiatsu werk ik met een persoonlijke aanpak. Daarbij kijk ik verder dan enkel de klacht, naar jou als compleet mens.

De Hout-energie is verantwoordelijk voor de spieren en pezen. Het doen van (lichte) strekkingen is daarom goed voor de doorstroming van de de Lever- en de Galblaasmeridianen. Deze lopen voornamelijk een de buitenzijden van het lichaam. Zijwaartse strekkingen zijn daarom extra fijn voor je Hout-energie. Heb je het gevoel dat je energie ergens vastzit of voel je je boos? Doe eens een paar zijwaartse strekkingen en kijk hoe je je dan voelt. Andere zelfzorgactiviteiten zijn:

  • Ga naar buiten. Wandel door het bos en ga een tijdje tegen of onder een boom zitten.
  • Pak na de winter je sportroutine weer op. Rek jezelf goed uit en breng je lichaam weer in beweging. Tijd om weer meer flexibel te worden.
  • Maak nieuwe plannen voor dit jaar. En denk na over je toekomst. Welke richting wil je de komende jaren inslaan?
  • Voeg licht zure smaken (met mate) en veel groene bladgroenten toe aan je dieet.
  • Wees creatief. Hout-energie gaat over jezelf laten zien, over zelfexpressie. Hoe druk jij jezelf het liefste uit? Door te dansen, sporten, schilderen, tekenen, koken, zingen, tuinieren? Kom in je element 😉
  • Zorg voor een evenwichtige balans tussen actie en rust. Brand jezelf niet gelijk uit met de krachtige Hout-energie. Plan ook rustgevende oplaadmomentjes in. Denk aan een dagelijkse meditatie en/of dagboek bijhouden.
 

Hebben jij en je lijf een zetje in de juiste richting nodig? En zoek je meer ondersteuning? Neem dan contact op voor een Shiatsu behandeling.

Ik wens je een fijne lentetijd toe!

Warme groet en liefs, Dennis

zelfzorg tijdens de herfst

– 2 februari 2022

De herfst is één van mijn favoriete seizoenen. De omslag van uitbundigheid naar rijping en oogsten. De voelbare transitie van vol gas naar vertragen en verstillen. De afbouwende transformatie van een cyclus.

De seizoenen spelen een belangrijke rol bij Shiatsu. De energie van het jaargetijde beïnvloedt namelijk jouw persoonlijke energie. Vergelijk maar eens hoe je je voelt tijdens de uitbundige zomer versus de naar binnen gekeerde winter. Daarom is het raadzaam om mee te bewegen en je leefstijl af te stemmen op de jaargetijden. En tijdens de herfst (en winter) is aandacht voor zelfzorg extra belangrijk.

De herfst wordt gestuurd door de energie van het element Metaal. Het is een periode die in teken staat van zwaar worden, uitdrogen, oogsten, structureren en loslaten. Tijdens deze maanden is het tijd om na een uitbundige zomer je “oogst” binnen te halen en opnieuw routine aan te brengen, om je fysieke en mentale huishouding op te ruimen, om meer met jezelf te zijn, om je voor te bereiden op de winter. Het is een mooie tijd om jezelf de volgende vragen te stellen: hoe ziet mijn oogst eruit? Hoe is het gesteld mijn voorraden? Wat heb ik nog nodig? En wat mag ik loslaten?

Dit zijn vragen waar ik mezelf de afgelopen tijd ook mee bezig heb gehouden: een nieuwe structuur aanbrengen in mijn weekindeling, veel reflectie met betrekking tot mijn levenskeuzes in relatie tot waar ik nu sta. Op deze manier ben ik mijn oogst aan het vaststellen. Welk vruchten pluk ik op dit moment in mijn leven? Waar ben ik tevreden mee? Wat mag ik afschudden? Waar stuur ik nu mijn afbouwende en structurerende energie naartoe?

Verder is de herfst gekoppeld aan de Long en Dikke Darm meridianen. Merk je dat je last hebt van de seizoenswissel? Veel voorkomende symptomen die bij deze meridianen horen zijn onder andere: droge huid, (neiging tot) constipatie, winderigheid, weinig energie, verminderde afweer (griep), last van keel/neus/adem (verkoudheid), blijven hangen in verdriet, moeite met begrenzing.

Herken je je in een van bovenstaande symptomen? Besteed dan extra aandacht aan de volgende zelfzorg tips. Ze zijn gebaseerd op het ritme en de energie van het seizoen:

    • Begin met afbouwen; wat kun je uit je agenda halen? Welke plannen kunnen wachten tot het voorjaar?
    • Plan meer tijd met jezelf: mediteer, doe zachte lichaamsoefeningen, lees een boek.
    • Breng (meer) routine en structuur aan in je dagen.
    • Neem iedere dag de tijd om (even) buiten te zijn en je longen te vullen met frisse lucht.
    • Eet (je) warm; verkies warm, gekookt eten boven koud en rauw voedsel. Evenals voldoende warm water en thee.
    • Kies voor seizoensgebonden producten; de natuur zorgt dat jij de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.
    • Voeg licht scherpe smaken (met mate) toe aan je dieet: uien, knoflook, zwarte peper, mosterd en verse gember(thee).
    • Zorg dat je warm blijft, vooral je nek, hals, borst en bovenrug.
    • Doe regelmatig lichte oefeningen die je energie ondersteunen. Iedere maandag begeleid ik een “Uit je hoofd, in je lijf” sessie. Deze wordt live uitgezonden van 17.00-17.30 op Instagram via @kiempraktijk. Kun je niet? Dan kun je de sessie op een later moment gewoon terugkijken.

Hebben jij en je lijf een zetje in de juiste richting nodig? En zoek je meer ondersteuning? Neem dan contact op voor een Shiatsu behandeling.

Ik wens je een fijne herfst toe!

Warme groet en liefs, Dennis