Blog

Zelfzorg als grootste cadeau aan MEzelf

– 03 november 2022

Heb je wel eens een zware dag? Een klote week? Of een donkere periode? Ik voel met je mee. Weet dat je daarin niet alleen bent. We’ve all been there. Vooral in deze periode waarin we naar de donkerste tijd van het jaar bewegen is de kans groter dat je je minder goed voelt. En jazeker, ook ik klap wel eens tegen een muur of beland in de donkerte, zoals in september. Eerlijk is eerlijk, het was niet mijn beste maand 😉 De grote hamvraag is: hoe navigeer je zulke dagen, weken, periodes? Hoe zorg je ervoor dat je ruimte aan jezelf blijft geven om alles te voelen én om uiteindelijk weer in een fijne flow te komen?

Tijdens een webinar jaren geleden kwam een beeldspraak rondom dit onderwerp voorbij die me is bijgebleven. (Helaas weet ik niet meer van wie.)

De kaars en de kamer

Stel je eigen leven voor als een kamer met daarin een brandende kaars. Als de kaars brandt dan ben je in het licht. Je voelt je goed en vreugdevol, je leven beweegt zich in een flow. Maar soms gaat die kaars uit, dat is haast onvermijdelijk. Je kunt het vlammetje zo goed als mogelijk beschermen, toch zal er wel eens een tochtje of windvlaag langs je wakende oog glippen, en uit gaat de kaars. Op het moment dat de kaars uit is, voel je je somber, vastgelopen, niet lekker in je vel…

En dat brengt ons tot de vraag: hoe snel heb je eigenlijk door dat je blind in het donker tast? En weet je vervolgens ook hoe je de kaars opnieuw kunt aansteken zodat je je weer in het licht begeeft? D.w.z. weet jij hoe je het beste aan zelfzorg kan doen?

Voor MEzelf zorgen

Wat je aan zelfzorg nodig hebt, verschilt van mens tot mens. Het kan zelfs per persoon ook van tijd tot tijd veranderen. Zelfzorg in de zomer kan er heel anders uitzien dan in de winter. En de zelfzorg van toen je een twintiger was, kan er heel anders uitzien nu je een dertiger of 50-plusser bent.

Als je me op social media (Instagram en Facebook) volgt dan heb je me waarschijnlijk al vaker horen spreken over zelfzorg. Vooral in deze tijd van het jaar een belangrijk onderwerp. Daarom deelde ik via deze kanalen onlangs de volgende twee eenvoudige zelfzorgtips:

 

    1. Schrijf iedere avond voor het slapen gaan drie dingen op waar je die dag dankbaar voor bent. Houd het simpel. Wees dankbaar voor je voedzame ontbijt, dat de zon schijnt, een goed gesprek, een lekkere kop koffie, je partner of kinderen, het dak boven je hoofd, etc. Doe deze dankbaarheidhsoefening iedere avond, en voel na één of twee weken wat deze oefening in positiviteit met je doet. (Zelf heb ik deze oefening een ruime week geleden weer opgepakt, powerful stuff kan ik je vertellen!)
    2. Sta af en toe letterlijk stil en haal drie keer diep adem. Simpel, doch krachtig en effectief.

Try it en laat me weten wat het voor je doet. 

Dat gezegd hebbende blijft het een kwestie van invoelen en uitproberen wat JIJ nodig hebt. Er is niet maar één manier, één oplossing voor iedereen en altijd. En tegelijkertijd lijken sommige vormen van zelfzorg voor sommige mensen altijd goed te werken. Voor mij is dat bijvoorbeeld een Shiatsu- of Ademsessie bij een collega boeken. Dat doe ik dan ook met enige regelmaat. Ook in periodes dat het goed met me gaat; ik zie het als onderhoud van mijn veerkrachtige gezondheid. Je gezond voelen is een proces dat vraagt om jouw aandacht aan toewijding waar je je hele leven de vruchten van kunt plukken. Welke aandacht en toewijding geef jij aan jezelf?

ZELFZORG IS HET GROOTSTE
CADEAU AAN MEZELF


Verder heb ik onlangs nieuwe vormen van zelfzorg uitgeprobeerd; ik vroeg mijn lijf wat er op dit moment nodig was en ik kreeg Chinese Kruiden, de dankbaarheidsoefening en een aangepaste ochtendroutine als ingeving. Zo gezegd, zo gedaan. Ik zocht een acupuncturist en kwam uit bij de fijne Lidy Roost. Zij heeft mij twee formules voorgeschreven (één om mijn Middenwarmer te ondersteunen en één om meer in mijn eigen kracht te staan met een flinke dosis zelfliefde) die ik sinds een dikke week slik, met een bijzonder mooi effect. Ik voel me zachter, energieker en opgewekter. Daarnaast brengt mijn aangepaste ochtendroutine – even géén dynamische Ashtanga Yoga, maar meer in de verstilling met Qi Gong, Do-In Yoga en Ademwerk, zowel Pranayama als de Verbonden Adem – nu al meer rust en energie in mijn dag en week.

Dus ga lekker experimenteren wat voor jou werkt. Begin bijvoorbeeld met het maken van een eigen lijst vol zelfzorgactiviteiten en probeer het uit. 

Zorg goed voor jezelf, want JIJ bent het waard!

Warme groet en liefs, Dennis 

loslaten om toe te laten

– 29 september 2022

Na een prachtige zomer kondigde de herfst zich dit jaar zonder pardon aan. Niks geen zachte nazomer om lekker na te genieten en de transitie te versoepelen. Nee, de herfst heeft ons op slag overdonderd met regen, wind en kou. Een rappe overgang waarvan ik persoonlijk nog aan het bijkomen ben. Hoe is dat voor jou?

Hoewel ik licht rouwig ben dat de zomer voorbij is, brengt de herfst ook mooie prachtige kwaliteiten met zich mee. Volgens de Oosterse Filosofie is het de periode van de oogst opmaken, structuren en loslaten. De meridianen die daarbij horen zijn de Long en Dikke Darm samen met hun element Metaal.

Oogst opmaken en structureren

De herfst dient als overgangsperiode naar de winter. Een periode van voorbereidingen treffen om de kille wintermaanden te kunnen overleven. Dus de oogst wordt niet alleen binnengehaald; de balans wordt ook opgemaakt. Hoeveel is er van wat? Waarvan is er te veel of te weinig? Op welke manier dient het te worden verdeeld? Wat gaat waar? En daar komt de gelijk volgende kwaliteit om de hoek kijken: structureren.

Om de balans op te maken is het nodig om structuur aan te brengen. Deze eigenschap gaat schuilt in het element van de herfst: Metaal. Van de Vijf Elementen (Hout, Vuur, Aarde, Metaal, Water) bevat dit element zoals je je wellicht kan inbeelden de meeste structuur. En maar goed ook, want om de winter te kunnen overleven zijn/waren een goede voorbereiding en planning van levensbelang.

Echter, in onze Westerse samenleving van overvloed en disconnect met de natuur maken we ons geen zorgen meer over de ‘winter overleven’. Goed onderdak en voedsel zijn immers voor de meeste van ons 24/7 binnen handbereik (denk aan de centrale verwarming en supermarkten). Dit jaar lijkt de energiecrisis ons wel weer even bewust te maken van dit niet-zo-vanzelf-sprekende privilège en onze afhankelijkheid van de natuur.

Hoewel wij de winter dus niet meer hoeven te overleven, spelen deze kwaliteiten binnen dit seizoen nog altijd een rol. De komende maanden vormen daarom een mooie tijd om te reflecteren wat je dit jaar hebt: bereikt, geoogst, binnengehaald. En op welke manier dit past binnen je: levenspad, -stijl, en -keuzes.

Dit soort reflecties over je eigen groei en ontwikkeling leiden op hun beurt weer tot loslaten én toelaten.

Het spel van Loslaten en ToeLaten
De fysieke functie van de Dikke Darm is niet te missen. Loslaten en uitscheiden van dat wat je op materieel vlak niet langer kan gebruiken. Maar ook op mentaal en emotioneel vlak werkt het zo. Overtollige ballast maakt je kans op ‘overleving van de winter’ kleiner. Dus ga bij jezelf na: welke overtuigingen, gedachtes, gedragingen, relaties en emoties dienen je niet langer? Die mag je gaan loslaten.

Loslaten gaat niet altijd zonder slag of stoot. Soms wil je gewoonweg niet loslaten, klamp je ergens krampachtig aan vast. Wellicht ben je niet (alleen) fysiek, maar (ook) mentaal en emotioneel geconstipeerd. I get it, loslaten is soms moeilijk of zelfs (te) pijnlijk. Want je laat iets gaan wat vertrouwd voelt. Of je neemt afscheid van een patroon dat je ooit goed heeft gediend. (Afscheid nemen gaat vaak gepaard met Verdriet, een functie van de Long.) Maar het leven is verandering en groei. En bij iedere vorm van groei, neem je afscheid van dat wat je niet langer dient. Zoals de bomen die hun bladeren laten vallen of als een slang die vervelt. Door los te laten maak je ruimte voor iets nieuws!

Als je loslaat dan kun je
het nieuwe TOElaten.

 
Naast de Dikke Darm speelt de Long een belangrijke rol dit seizoen. De Long gaat ook over loslaten (de uitademing) én tegelijkertijd over toelaten (de inademing). De Long omvat beide kwaliteiten. Iedere ademhaling is een spel van loslaten én toelaten, van geven én ontvangen, van vertrouwen & overgave én vol in het leven stappen. Deze wisselwerking berust op een bepaalde harmonie: om werkelijk te geven dien je te ontvangen, om echt toe te laten dien je los te laten. De één bestaat uit de gratie van de ander. Ze zijn in dienst van elkaar, een uiting van de Yin (ontvangen) en Yang (geven). Omdat de Long beide kwaliteiten van loslaten en toelaten omvat is de adem een prachtige tool om mee te werken voor persoonlijke groei, zie ook de pagina over Ademwerk.

Concreet MAKEN

Om bovenstaande te vertalen naar het dagelijks leven zal ik met je delen wat ik dit seizoen van plan ben:
– slowing down, vertragen, (meer) me-time inplannen als voorbereiding op de wintermaanden
– mijn weekplanning en routine nog eens herzien
– mijn huis opruimen: mezelf ontdoen van spullen en kleding
– meer tijd nemen om bewust te zijn met mijn adem
– reflecteren op de volgende vragen (bijv. als mindmap):
        – wat is mijn oogst?
        – hoe past dit binnen mijn leven(spad)?
        – wat mag / kan ik nu gaan loslaten?
        – wat heb ik (nog) nodig?
– uiting blijven geven aan mezelf én wat ik nodig heb
– openstaan om te ontvangen
– genieten van de zonnige momenten, zie foto 😉

Dagelijkse affirmaties die hier mooi bij aansluiten zijn:
– Ik ben klaar om los te laten én te ontvangen
– Mijn oogst bestaat uit overvloed
– Ik adem het leven volledig in
– Ik geef uiting aan wie ik ben
– Ik voed mezelf met tijd voor mezelf
– Ik laat het oude los om het nieuwe toe te laten

DOE JE MET ME MEE?

 
Warme groet en liefs, Dennis 

de kracht van keuzes maken

– 18 augustus 2022

De hele dag door maken we – bewust en onbewust – continu keuzes. Het maken van deze keuzes zorgt ervoor dat je in beweging blijft, dat de energie vrijelijk blijft stromen.* Iedere keer dat je stuit op twijfel, en daardoor je keuze blijft uitstellen dan begint de energie in jou te stagneren. De twijfel, het uitstellen, geen stap voorwaarts nemen (ook al is de keuze een nee), dit gaat uiteindelijk energie vreten. Herkenbaar? Voor mij in ieder geval wel.

Daarom is het zo belangrijk dat je keuzes blijft maken. Zodat de energie kan blijven stromen en zodat jij vrijelijk door je leven blijft bewegen. Dat je kan blijven groeien, ontplooien, ontwikkelen. Want het leven is groei en verandering. Blijf je twijfelen en uitstellen, check dan bij jezelf in. Waarom? Willen mijn gevoel én hoofd eigenlijk wel hetzelfde? Uit eigen ervaring zit daar, in die frictie, namelijk de crux. Mijn lijf, mijn gevoel WEET het wel. Maar mijn hoofd WIL iets anders. De onderliggende frictie tussen het weten en iets anders willen kan je lamgeslagen in de twijfel laten hangen. De uitweg is een krachtige keuze maken. Vertrouwen dat het weten van je lijf wijzer is dan het willen van je hoofd. En laat dat nou meestal niet de gemakkelijkste keuze zijn…

De afgelopen maanden heb ik ook een aantal krachtige keuzes op relatie- en werkvlak gemaakt die ik graag kort met je wil delen. Dit voorjaar hebben mijn (ex)partner en ik samen ingezien dat we elkaar niet meer konden geven wat we van elkaar nodig hadden. We konden niet langer in elkaar behoeftes voorzien. Wij kozen samen voor een breakup. Hoewel we als goede vrienden uit elkaar zijn gegaan (en zullen blijven), is dat na bijna vijf jaar een enorm verdrietige keuze. In juni heb ik het besluit genomen om flink in mezelf te investeren door een coachingtraject rondom het thema ‘zichtbaarheid’ af te sluiten. Hieronder ligt de keuze dat ik het waard ben om zo’n som geld in mezelf te stoppen. Ten slotte heb ik afgelopen maand na meer dan zes jaar afscheid genomen van mijn loondienstverband bij de universiteit.

Nu had ik deze ingrijpende keuzes uit de weg kunnen gaan vanuit gevoelens van angst, onzekerheid, schaarste-denken én schijnveiligheid. Maar ondanks het verdriet, de pijn, het ongemak en de spanning koos ik ervoor om te luisteren naar mijn hart (de verbinding tussen je hoofd en lijf) en deze krachtige keuzes te maken. Dat luisteren naar mijn hart ging zeker niet zonder slag of stoot. De gedachte om de relatie en loondienst los te laten en in mijn eigen zichtbaarheid te gaan stappen vond ik iedere keer weer rete spannend. Ik merkte dat ik deze keuzes soms gewoonweg uit de weg ging (door afleiding te zoeken), of dat mijn hoofd iedere keer weer met bezwaren of hoopvolle oplossingen kwam. Om dit keuzeproces in goede banen te leiden verliet ik mezelf op het ondergaan van Shiatsu en Ademwerk.

Via deze methoden vond ik de ondersteuning die mij keer op keer terugbracht naar mijn gevoel, naar mijn hart. Ook al wilde mijn ratio anders. Door keer op keer herinnerd te worden aan wat ik diep van binnen voel, door diep in contact te staan met mijn gevoel, mijn hart ervoer ik de moed** om deze krachtige keuzes dan uiteindelijk ook te maken.

Toen deze keuzes eenmaal gemaakt waren, voelde ik een soort rust over mezelf neerdalen. Ik ben ervan overtuigd en vertrouw erop dat deze beslissingen me verder meevoeren op mijn pad en positief zullen bijdragen aan mijn persoonlijke groei.

Want ik heb gekozen om uit de stagnatie
en in de stroming te stappen.
En ik kan je vertellen: dat voelt goed! 😀

 

Dus vanaf deze maand sta ik 100% in mijn eigen praktijk, wow! Dat betekent dat mijn aandacht niet langer verdeeld is tussen twee banen. Nu mag en kan ik dus nog meer cliënten gaan begeleiden en ondersteunen in het beter leren luisteren naar hun gevoel, hun hart, om vandaaruit de krachtige keuzes te maken die nodig zijn in hun proces naar meer veerkracht, persoonlijke groei en bewustwording!

Welke krachtige keuzes ga jij maken?

 
Warme groet en liefs, Dennis 
 

*Het maken van keuzes behoort volgens de TCM (Traditional Chinese Medicine) tot het Hout element en diens meridianen de Galblaas en Lever. De Galblaas is verantwoordelijk voor de keuzes op korte termijn en de Lever voor de visie en strategie op de lange termijn. De Galblaas en Lever zorgen voor de vrije doorstroom van energie door je systeem.

** Het Engelse en Franse woord courage (= moed) is niet voor niets afgeleid van het Franse woord coeur dat hart betekent.

de lente is hout-energie

– 11 april 2022

Dit jaar leek de lente een vroege intrede te maken. In maart bereikte het kwik temperaturen van (bijna) 20 graden en alles schoot uit de grond en in bloei. Echter begin april hadden we te maken met winterse taferelen: vorst en sneeuw! Maar deze week lijkt de lente dan toch echt zege te gaan vieren.

In de vijf-elementen-theorie staat de Lente gelijk aan het element Hout. Deze theorie komt uit de Chinese Traditionele Geneeskunde (TCG), waar de Shiatsu op is gebaseerd. De TCG is een praktische geneeskunde die is ontstaan uit de nauwkeurige observatie van de natuur. De Oude Chinezen ontdekten dat het lichaam (microkosmos) onderhevig is aan de cycli de natuur (macrokosmos). 

In de Lente schiet alles omhoog en naar buiten. Na de Winter begint de groeicyclus opnieuw.  De Hout-energie gaat over opkomen en naar buiten treden. Jezelf laten zien. In de Lente heeft alles diens eigen plekje, er is een algeheel gevoel van harmonie. Alles stroomt lekker door. Hout is flexibel, omdat het leeft; en het leeft omdat het flexibel is.

De meridianen die bij Hout horen zijn de Lever en Galblaas. Tijdens de Lente zijn deze meridianen op hun sterkst. Belangrijke levensfuncties die hierbij horen zijn: de balans tussen actie en rust, een flexibele houding, besluitvaardig-heid, goed kunnen plannen, spontaniteit en initiatief nemen, en het hebben van een vooruitziende blik. 

In geval van disbalans in de Lever en Galblaas kun je last hebben van o.a. de volgende symptomen: prikkelbaarheid en vormen van woede (frustratie, opgekropte woede, kort lontje, etc), oogproblemen, klachten aan spieren en pezen, kramp, neerslachtigheid, moeite met opstaan in de ochtend, slecht slapen, rusteloosheid, hoofdpijn, algemene stijfheid, even-wichtsstoornissen, gebrek aan richting in je leven. Dit is slechts een greep uit de symptomen waarvan je last kunt hebben bij een disbalans in je Hout-energie. Wie precies waar last van krijgt, verschilt van persoon tot persoon. Vanuit de TCG/Shiatsu werk ik met een persoonlijke aanpak. Daarbij kijk ik verder dan enkel de klacht, naar jou als compleet mens.

De Hout-energie is verantwoordelijk voor de spieren en pezen. Het doen van (lichte) strekkingen is daarom goed voor de doorstroming van de de Lever- en de Galblaasmeridianen. Deze lopen voornamelijk een de buitenzijden van het lichaam. Zijwaartse strekkingen zijn daarom extra fijn voor je Hout-energie. Heb je het gevoel dat je energie ergens vastzit of voel je je boos? Doe eens een paar zijwaartse strekkingen en kijk hoe je je dan voelt. Andere zelfzorgactiviteiten zijn:

  • Ga naar buiten. Wandel door het bos en ga een tijdje tegen of onder een boom zitten.
  • Pak na de winter je sportroutine weer op. Rek jezelf goed uit en breng je lichaam weer in beweging. Tijd om weer meer flexibel te worden.
  • Maak nieuwe plannen voor dit jaar. En denk na over je toekomst. Welke richting wil je de komende jaren inslaan?
  • Voeg licht zure smaken (met mate) en veel groene bladgroenten toe aan je dieet.
  • Wees creatief. Hout-energie gaat over jezelf laten zien, over zelfexpressie. Hoe druk jij jezelf het liefste uit? Door te dansen, sporten, schilderen, tekenen, koken, zingen, tuinieren? Kom in je element 😉
  • Zorg voor een evenwichtige balans tussen actie en rust. Brand jezelf niet gelijk uit met de krachtige Hout-energie. Plan ook rustgevende oplaadmomentjes in. Denk aan een dagelijkse meditatie en/of dagboek bijhouden.
 

Hebben jij en je lijf een zetje in de juiste richting nodig? En zoek je meer ondersteuning? Neem dan contact op voor een Shiatsu behandeling.

Ik wens je een fijne lentetijd toe!

Warme groet en liefs, Dennis

zelfzorg tijdens de herfst

– 2 februari 2022

De herfst is één van mijn favoriete seizoenen. De omslag van uitbundigheid naar rijping en oogsten. De voelbare transitie van vol gas naar vertragen en verstillen. De afbouwende transformatie van een cyclus.

De seizoenen spelen een belangrijke rol bij Shiatsu. De energie van het jaargetijde beïnvloedt namelijk jouw persoonlijke energie. Vergelijk maar eens hoe je je voelt tijdens de uitbundige zomer versus de naar binnen gekeerde winter. Daarom is het raadzaam om mee te bewegen en je leefstijl af te stemmen op de jaargetijden. En tijdens de herfst (en winter) is aandacht voor zelfzorg extra belangrijk.

De herfst wordt gestuurd door de energie van het element Metaal. Het is een periode die in teken staat van zwaar worden, uitdrogen, oogsten, structureren en loslaten. Tijdens deze maanden is het tijd om na een uitbundige zomer je “oogst” binnen te halen en opnieuw routine aan te brengen, om je fysieke en mentale huishouding op te ruimen, om meer met jezelf te zijn, om je voor te bereiden op de winter. Het is een mooie tijd om jezelf de volgende vragen te stellen: hoe ziet mijn oogst eruit? Hoe is het gesteld mijn voorraden? Wat heb ik nog nodig? En wat mag ik loslaten?

Dit zijn vragen waar ik mezelf de afgelopen tijd ook mee bezig heb gehouden: een nieuwe structuur aanbrengen in mijn weekindeling, veel reflectie met betrekking tot mijn levenskeuzes in relatie tot waar ik nu sta. Op deze manier ben ik mijn oogst aan het vaststellen. Welk vruchten pluk ik op dit moment in mijn leven? Waar ben ik tevreden mee? Wat mag ik afschudden? Waar stuur ik nu mijn afbouwende en structurerende energie naartoe?

Verder is de herfst gekoppeld aan de Long en Dikke Darm meridianen. Merk je dat je last hebt van de seizoenswissel? Veel voorkomende symptomen die bij deze meridianen horen zijn onder andere: droge huid, (neiging tot) constipatie, winderigheid, weinig energie, verminderde afweer (griep), last van keel/neus/adem (verkoudheid), blijven hangen in verdriet, moeite met begrenzing.

Herken je je in een van bovenstaande symptomen? Besteed dan extra aandacht aan de volgende zelfzorg tips. Ze zijn gebaseerd op het ritme en de energie van het seizoen:

    • Begin met afbouwen; wat kun je uit je agenda halen? Welke plannen kunnen wachten tot het voorjaar?
    • Plan meer tijd met jezelf: mediteer, doe zachte lichaamsoefeningen, lees een boek.
    • Breng (meer) routine en structuur aan in je dagen.
    • Neem iedere dag de tijd om (even) buiten te zijn en je longen te vullen met frisse lucht.
    • Eet (je) warm; verkies warm, gekookt eten boven koud en rauw voedsel. Evenals voldoende warm water en thee.
    • Kies voor seizoensgebonden producten; de natuur zorgt dat jij de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.
    • Voeg licht scherpe smaken (met mate) toe aan je dieet: uien, knoflook, zwarte peper, mosterd en verse gember(thee).
    • Zorg dat je warm blijft, vooral je nek, hals, borst en bovenrug.
    • Doe regelmatig lichte oefeningen die je energie ondersteunen. Iedere maandag begeleid ik een “Uit je hoofd, in je lijf” sessie. Deze wordt live uitgezonden van 17.00-17.30 op Instagram via @kiempraktijk. Kun je niet? Dan kun je de sessie op een later moment gewoon terugkijken.

Hebben jij en je lijf een zetje in de juiste richting nodig? En zoek je meer ondersteuning? Neem dan contact op voor een Shiatsu behandeling.

Ik wens je een fijne herfst toe!

Warme groet en liefs, Dennis