Yoga

YOGA

‘Yoga is the transformation of a seed into a tree’ 
– Swami Krishnananda

Bovenstaand citaat brengt het mooi in beeld: yoga gaat over je persoonlijke groei. Vanaf het moment dat je je eerste zonnegroet doet, stap je op een pad van zelfontdekking. Bij het beoefenen van yoga (hetzij asana, pranayama, mantra of meditatie) staat het contact tussen en bewustwording van lichaam en geest centraal. Je ademhaling speelt hierin een verbindende rol. Zo adem je jezelf op vloeiende wijze adem door de asanas, reguleer je met prayanama je ademhaling, produceert de lucht uit je longen en keel het geluid van mantras en tijdens het mediteren breng je de aandacht naar je adem.

DO-IN YOGA
Do-In Yoga komt uit Japan en ligt in het verlengde van Shiatsu. Het is een bewegingsvorm die put o.a. uit Tai Chi, Qi Gong, Zelf-Shiatsu, Ademhalingsoefeningen en Yoga. 

Wil je een beeld krijgen wat Do-In Yoga inhoudt? Neem dan een kijkje naar mijn ‘Uit je hoofd, in je lijf” Youtube Playlist. En doe even lekker mee met één van de opgenomen sessies. Dan kun je het gelijk ervaren.

Do-In is bedoeld ter bevordering van de eigen gezondheid en het vergroten van je lichaamsbewustzijn. De oefeningen zijn zacht en laagdrempelig. Geen ervaring vereist. Iedereen kan meedoen, jong en oud, flexibel en stijf.

De effecten van Do-In zijn o.a.
– ont-spanning in je lijf
– rust in je hoofd
– betere doorstroming van je energie
– verlichting van pijn
– betere nachtrust
– verbetering spijsvertering
– bevordering van flexibiliteit
– stimulering van circulatie
– betere lichaamshouding – en bewustwording
– balans van lichaam en geest

Het regelmatig beoefenen van Do-In een mooie vorm van zelfzorg.

Tijd en locatie: iedere maandag 17:30 – 18:30 bij Alysa Yoga in Maastricht. Aanmelden gebeurt via HIPSY (klik hier). 

Ashtanga Vinyasa Yoga
Ashtanga Vinyasa Yoga is een vrij dynamische vorm van yoga gebaseerd op het vinyasa systeem waarbij je het ademen en bewegen met elkaar synchroniseert. Dat wil zeggen dat iedere in- en uitademing zijn eigen specifieke beweging kent. Verder werkt Ashtanga Vinyasa met verschillende series waarin je een vaste volgorde aan asanas (houdingen) beoefent. Tijdens deze lessen werk je aan de Primary series – de basis – die ook wel Yoga Chikitsa (yogatherapie) wordt genoemd vanwege zijn zuiverende en helende werking. Aan de hand van de instructies beoefen je dus iedere les eenzelfde set houdingen die je gaandeweg uitbouwt; deze herhaling stelt jou in staat om in een meditatieve flow te komen, verdieping te vinden en zichtbaar je vooruitgang waar te nemen. 

Tijd en locatie: iedere donderdag 17:30 – 18:30 bij Aruna Yoga in Maastricht. Aanmelden gebeurt via Aruna Yoga (klik hier).